Halaman

Selasa, 3 Disember 2013

PERIBAHASA MASYARAKAT MELAYU

PENGENALAN PERIBAHASA
Peribahasa merupakan ungkapan tradisional yang menjadi percakapan dalam kehidupan seharian dan mengandungi maksud dan mesej yang tersendiri. Peribahasa dapat dibahagikan kepada empat iaitu pepatah,perumpamaan,kiasan ibarat dan lidah pendeta.
Menurut  tokoh sastera yang terkenal iaitu Za’ba peribahasa ialah susunan kata yang pendek mengandungi makna yang luas,mengandungi kebenaran,sedap didengar dan bijak perkataannya.
Ciri-ciri peribahasa yang sangat ketara ialah mengandungi susunan ayat yang pendek dan rinkas sahaja tetapi mengandungi mesej yang tersendiri. Selain itu,peribahasa juga merupakan pemilihan kata yang bijak . Hal ini demikian kerana, untuk menggunakan peribahasa dalam komunikasi memerlukan kreativiti dalam menyusun ayat agar mesej dapat sampai dengan jelas kepada individu lain.
Selain itu,peribahasa mempunyai fungsi yang tersendiri iaitu sebagai alat komunikasi formal ataupun tidak formal. Menerusi peribahasa diselitkan unsur-unsur sindiran,kritikan ataupun teguran. Hal ini demikian kerana, manusia lebih mudah menerima teguran daripada di kritik secara langsung. Dengan menggunakan peribahasa individu dapat menerima  dan menegur dengan mudah tanpa mengguris hati mana-mana pihak.
Fungsi seterusnya ialah, sebagai alat kawalan sosial dan sebagai ubat penawar untuk individu yang menghadapi ganguan emosi. Hal ini demikian kerana, ayat dan kata-kata dalam peribahasa mengandungi susunan kata yang baik dan halus serta mampu menepis sebarang kata-kata yang tidak sesuai untuk dijadikan sebagai ucapan harian.
Sekian.






PERIBAHASA:
1.    Dengar cakap enggang, makan buah beluluk,
Dengar cakap orang, terjun masuk lubuk.

Maksudnya: sesuatu pekerjaan hendaklah difikirkan sendiri masak-masak sebelum dikerjakan dan jangan sesekali mendengar cakap orang.

2.    Dek sukar berkampuk ijuk,
Nan adat diturut juga.

Maksudnya: adat yang tidak boleh ditinggalkan walaupun hidup melarat.
(ijuk= bertudung atau berselimut)

3.    Dikulum menjadi manikin,
Dimuntah menjadi sekam.

Maksudnya: diam itu lebih baik daripada berkata-kata.

4.    Walau disepuh emas lancing, kilat tembaga nampak juga.

 Maksudnya:  bagaimana sekalipun diajar orang, yang biadap kelihatan juga perangainya yang kurang baik.

5.    Walau ikan diam di tujuh lautan sekalipun,
Termasuk ke dalam pukat juga.

Maksudnya: sepandai-pandai orang ada kalanya susah juga.

6.    Yang disuruh tenggelam,
Yang menyuruh pun tenggelam.

 Maksudnya: orang yang malas disuruh mengawasi orang yang lebih malas,
Akhirnya sia-sia belaka.
7.    Yang hampa biar terbang,
Yang bernas biar tinggal.

 Maksudnya: yang tidak berguna biarlah hilang dan yang baik biarlah tinggal.

8.    Laksana pencalang tersarat,
Tiada ke timur tiada ke barat.

 Maksudnya: orang yang sudah berpakaian cantik, tetapi duduk di dalam rumah sahaja.
(pencalang= perahu besar yang utk memuatkan barang-barang)

9.    Lepas tipan (taufan) paksa baik.

Maksudnya: habis kesusahan timbullah kebaikannya.
(paksa= waktu)

10. Lupa ketinggalan,terlelap kemalingan.

Maksudnya: kurang hati-hati melibatkan kerugian.
(kemalingan= kecurian)

11. Cerdik elang,binggung sekikih,
Lamun murai terkecoh juga.

Maksudnya: biarpun cerdik atau bodoh orang besar-besar itu tetapi orang kecil-kecil juga yang selalu menanggung rugi.
(sekikih = sejenis enggang kecil)

12. Degar-degar merapati

Maksudnya: perselisihan antara kaum keluarga atau suami isteri yang makin merapatkan perhubungan.
(degar-degar = bunyi kayu dipukul)


13. Diimbau berbunyi, dilihat bersua.

Maksudnya: kebenaran yang tidak dapat dibantah.
(diimabau = dipanggil)

14. Dikacak betis sudah bak betis,
Dikacak lengan sudah bak lengam.

Maksudnya: orang yang menyangka dirinya sudah kuat ( tentang wang atau akal) sehingga tidak perlu meminta bantuan daripada orang lain lagi; angkuh dan sombong.
(dikacak = dipegang)

15. Dipujuk dia menangis, ditendang dia tertawa.

Maksudnya: perangai yang tidak senonoh.

16. Disangkakan langit itu rendah, dipandang itu rendah tetapi dicapai tidak dapat.

Maksudnya; sesuatu pekerjaan hendaklah icuba membuatnya terlebih dahulu sebelum dikatakan mudah atau susah.

17. Lalang terbakar, sicerek menumpang mati.

Maksudnya: terlibat dalam urusan orang lain, mendapat kecelakaan kerana kesalahan orang lain.
(sicerek = sejenis tumbuhan yang biasa tumbuh dalam lalang)

18. Lebih baik seekor singa di padang yang luas, berbanding seekor ular di dalam rumput.

Maksudnya: lebih baik musuh besar didalam terang daripada musuh kecil di dalam sulit.


19. Lurus-lurus ekor anjing, walau bagaimanapun ada juga bengkoknya.

Maksudnya; orang yang sudah biasa berbuat jahat itu sekali sekali akan berbalik juga hatinya hendak berbuat jahat.

20. Lunak gigi daripada lidahnya.

Maksudnya; merendahkan diri atau bersikap lemah lembut.

21. Cekarau besar liang.

Maksudya: besar bualannya dan suka membuka rahsia orang.
( cekarau = sejenis tumbuhan yang di air yang besar batangnya)

22. Cacing menelan naga.

Maksudnya: anak orang bangsawan diperisteri oleh orang kebanyakkan; orang berkuasa dapat dialah oleh orang yang lemah.

23. Dengarkan cerita burung, anak yang dipangku dilepaskan.

Maksudnya: kerana mendengarkan tutur manis orang, pekerjaan sendiri dilepaskan.

24. Dimana batang terguling, disitulah tumbuhnya cendawan.

Maksudnya: dimana timbul masalah, disitulah diselesaikan.

25. Duduk seperti kucing, melompat seperti harimau.

Maksudnya: orang pendiam yang tangkas bekerja dab berfikir.





KESIMPULAN
Berdasarkan maklumat yang saya perolehi, peribahasa merupakan ungkapan tradisional yang telah lama wujud dalam pertuturan harian dalam sesebuah masyarakat. Setiap kelompok masyarakat mempunyai peribahasa yang tersendiri mengikut dialek bahasa masing-masing. Sebagai contohnya, dalam dialek Kelantan,Kedah,Jawa,Indonesia dan lain-lain lagi. Walaupun peribahasa yang dituturkan berbeza bunyinya,namun tujuannya tetap sama iaitu sebagai sindiran, teguran serta nasihat.
Keunikan peribahasa ialah mengandungi baris-baris kata yang sedap dan halus. Menerusi kata-kata ini, memperlihatkan bahawa peribahasa merupakan pemilihan kata yang bijak dan telah berakar umbi sejak zaman silam lagi.

kesimpulannya,peribahasa melambangkan kekuasaan dan kebijaksaan individu dalam mengatur perbualan agar tidak mengguris hati mana-mana pihak. Dengan ini,fungsi peribahasa amat tepat untuk menegur,mengkritik dan menyampaikan luahan perasaan dalam keadaan yang santai. Oleh itu, walaupun telah banyak peribahasa baru yang dicipta kita seharusnya mementingkan isi dan nilai yang ada dalam peribahasa agar tidak mendorong kepada kerosakan bahasa kerana peribahasa merupakan warisan sejak zaman silam.
By: AMIN BIN ZAHARIMAN (BC12110010)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan